יפוי כוח מתמשך


מה זה ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי לתכנון עתידי אשר באמצעותו יכול אדם לקבוע מי ינהל את ענייניו במקרה שהוא עצמו לא יוכל לנהל את ענייניו (כחלופה למינוי אפוטרופוס).

יפוי כוח רגיל פוקע כשנגרעת כשרותו של אדם, ואילו יפוי כוח מתמשך נכנס לתמונה כשכשרותו של האדם נגרעת. המנגנון של מינוי אפוטרופוס נועד למצבים בהם כשרותו של אדם נגרעת בעודו בחיים ולפיו יש לפנות לבית המשפט לצורך מינוי אפוטרופוס. המנגנון של יפוי כוח מתמשך מהווה חלופה לאפוטרופסות כאשר, בניגוד לאפוטרופסות, זהו כלי הסכמי שאינו דורש פנייה לבית המשפט אם נערך כמו שצריך, למעט מקרים חריגים.

ברוח הזמן, מקודם מעבר מגישה אשר שמה את מגבלתו של האדם במרכז לגישה אשר מניחה את האדם במרכז תוך שימת דגש על רצון האדם עצמו ומתן האפשרות לאדם לקבוע איך ייראו חייו. יפוי כוח מתמשך הוא כלי המתאים לאדם כשיר לחלוטין, צלול ומודע המבקש לקבוע מראש את אופן ניהול חייו במקרה שלא יוכל לנהל את ענייניו בעצמו. במצב שבו אדם מוגדר כמי שאינו מסוגל לחלוטין לנהל את ענייניו בעצמו ולא נערך ייפוי כוח מתמשך מראש, יפנו לבית המשפט כדי למנות לאותו אדם אפוטרופוס.

היות שיפוי כוח מתמשך מבוסס על מערכת יחסי אמון, הוא מותאם למי שיש להם קרובי משפחה או חברים שעליהם הם סומכים והם רוצים שקרוב כזה או אחר ינהל את ענייניהם ביום בו הם לא יוכלו לעשות זאת בעצמם. 

רוב יפויי הכוח המתמשכים מתייחסים לכלל ענייניהם של הממנים (למשל עניינים רפואיים, כלכליים, אישיים וכו'). אך חשוב לדעת כי ניתן גם ליצור יפוי כוח רק לענייניו הרפואיים של האדם למשל.


ניתן לחלק את "חייו" של יפוי כוח מתמשך מספר שלבים:

עריכה וחתימה – הממנה, קרי אותו אדם שמעוניין לקבוע מי ינהל את ענייניו בשעת הצורך, נפגש עם עו"ד אשר קיבל הסמכה ספציפית לבצע יפוי כוח מתמשך. עוה"ד יעבור עם הממנה על הנושאים שיכללו ביפוי הכוח המתמשך ויצור נוסח מותאם בהתאם לצרכיו של הממנה שיכלול התייחסות לנושאים לגביהם ינתן יפוי הכוח, הוראות מקדימות של הממנה וכו'.

על ייפוי הכוח המתמשך חותמים עורך הדין, הממנה והממו‏‎‏‏‏‎ּנה (מיוּפה הכוח).

הפקדה – קיימת חובת הפקדה של ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי. ההפקדה מהווה תנאי מוקדם לכניסה לתוקף ועל כן חשוב לקבל אישור הפקדה של האפוטרופוס הכללי. עורך הדין ידאג לבצע הפקדה מקוונת באמצעות כרטיס חכם.

לאחר קבלת העותק המקורי אצל האפוטרופוס הכללי, תישלח הודעה לאדם הממנה ולעורך הדין על אישור או דחייה של בקשת ההפקדה, או בקשה להשלמת מסמכים.

כניסה לתוקף – יפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקפו במועד שהממנה חדל להיות "מסוגל להבין בדבר". החוק מגדיל "מסוגל להבין דבר" כמצב שבו הממנה מסוגל להבין בעניין מסוים ולקבל החלטות בקשר אליו (סעיף 32א לחוק). לצורך הכניסה לתוקף על מיופה הכוח למסור לאפוטרופוס הכללי הצהרה שהתקיימו התנאים וקוימה חובות היידוע.

ביום שבו צריך להכניס את יפוי הכוח המתמשך לתוקף יש לפנות לאפוטרופוס הכללי. מיופה הכוח יכול להתייצב אצל האפוטרופוס הכללי, אך ניתן גם להפיק קוד הזדהות במסגרת יצירת המסמך כך שניתן יהיה לעשות זאת באופן מקוון. ישנה גם אפשרות לעשות זאת באמצעות מערכת ממשל זמין בפנייה לאפוטרופוס הכללי באופן מקוון.

ברירת המחדל בחוק היא שצריך חוות דעת רפואית כדי שהמסמך יהיה תקף. אפשר לקבוע מנגנון אחר למשל מנגנון לפיו מישהו מקרוביו של הממנה שהוא סומך עליו יוכל להחליט על כניסה לתוקף, ובלבד שלא מיופה הכוח בלבד הוא זה שיקבע שיפוי הכוח ייכנס לתוקף.

חשוב לציין כי אין בכניסתו של יפוי כוח מתמשך לתוקף כשלעצמה כדי לשלול את כשרותו המשפטית של אדם (הגם שהיא נגרעת).

פקיעה או ביטול – בחוק ובתקנות נקבעו עילות לפקיעתו של יפוי הכוח המתמשך. הממנה רשאי לקבוע ביפוי הכוח המתמשך הוראות לעניין פקיעת התוקף של המסמך. כמו כן, יכול הממנה להתחרט ולהודיע על ביטול יפוי הכוח המתמשך באמצעות העברת הודעה מתאימה לאפוטרופוס הכללי.


עורכי הדין במשרדנו קיבלו הסמכה ליצירת יפוי כוח מתמשך מהאפוטרופוס הכללי. 

לפרטים נוספים או תיאום פגישה צרו קשר.